fallback

Как автошколите укриват обороти?

Масова практика е да се регистрират нови фирми с оборот под прага за ДДС регистрация от 50 хил. лв, като се избягва плащането на косвения налог

09:23 | 28.06.18 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Има сериозен проблем с декларирането и плащането на налози от автошколите, който е бил регистриран още с първите данъчни проверки на бранша, направена през 2008 година. Това коментира в ефира на bTV говорителят на Националната агенция за приходите (НАП) Росен Бъчваров.

За 4 години (до 2012 г.) са направени стотици ревизии и проверки и данъчният риск е намалял с 40%, почти наполовина, каза още той и допълни, че сега отново има проблем. 

Повод за изказването му са последните проверки на данъчните, в които са участвали и хора от икономическа полиция и СДВР. Преди дни беше съобщено, че само при инспекцията на четири автошколи са установени укрити приходи в особено големи размери, като сумата според Росен Бъчваров е 7-цифрена.

„Отчитат се, да речем, 600 курсисти, които са се явили на изпит. При една средна цена много подценена под пазара се получава минимален доход, който не е отчетен”, обясни говорителят на НАП.

Той посочи, че е масова практика да се регистрират нови и нови фирми с оборот под прага за ДДС регистрация от 50 хил. лв., като даже курсисти се местят от едно юридическо лице към друго, с цел да не се плаща косвеният налог. „Ако една компания крие данъци, вероятността да прави и други нарушения не е никак малка – особено в такава отговорна задача като обучението на кандидат-шофьори”, подчерта Бъчваров.

Председателят на Съюза на преподавателите по автомо-мото подготовка Йонко Иванов обаче обвини данъчните и Министерството на финансите, че ревизиите през годините са се правили без установени правила. 

„Започнахме още през 2008 г. кампания към МФ, от които поискахме да уточнят базата на облагане на минимума на цената на шофьорския курс. До момента нямаме отговор, те не искат да седнем всички на една маса и да решим“, каза Иванов.

Бъчваров обаче репликира, че цената на курса няма общо с данъчните правила, които са съвсем ясни. „Въпрос на конкуренция е колко ще струва шофьорският курс”, подчерта говорителят на НАП.

Йонко Иванов обясни, че в цената за моточас (според него – 35 лв. т.е. общо 1085 лв. за целия курс с 31 моточаса) влизат 40 позиции и печалбата е 10 лв. „На тази цена ние се мъчим да излъжем държавата, за да оцелеем”, призна инструкторът.

Според него виновни за сегашното положение на бранша са недобросъвестните компании.

„Не може да има курс за 190 лв., не може да има вътрешен изпит по теория 60 лв. за 7 минути. Има едни фирми, които дават безплатния обяд, те се роят на фирмички.  Подписват се едни договори, че сте крепостен ученик на тази фирма и докато не си вземете изпита трябва да се явявате докрай”, посочи Иванов.

По думите му едва 10% от фирмите в бранша са с нови учебни автомобили.

Росен Бъчваров посочи още, че в приходната агенция е извършено сравнение на броя на обучаемите, допуснати до изпит, със средните пазарни цени и са формирали минимален размер на приходите за всяка от автошколите. Тези данни са сравнени с информацията, подадена от касовите апарати и финансовите отчети на фирмите. Този сектор е крайно време да излезе на светло, подчерта говорителят на НАП.

Каква е позицията на председателя на Българското обединение на шофьорите и защо според него автошколите укриват приходи, вижте от гостуването му в Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:56 | 14.09.22 г.
fallback